Consultatie en advies

De kennis en ervaring van alle TOPGGz-afdelingen is via consultatie beschikbaar voor alle professionals met vragen over het behandelen van en omgaan met ggz-problematiek van hun patiënten. Het doel van consultatie is om hiermee bij te dragen aan nieuw perspectief op herstel voor de patiënt in de lopende behandeling. 

Vind hier een TOPGGz-afdeling voor consultatie, advies of second opinion. 

Meer informatie over consultatie, advies en second opinion: 

  • Consultatiewijzer ggz | Informatieportaal van CCE en TOPGGz 
    Voor professionals/consultatievragers en consultatiegevers over o.a. het proces en methode van consultatie, het formuleren van een consultatievraag en bekostiging van consultatie
  • Consultatie voor patiënten met persisterende depressie: een verkennende impactanalyse | Artikel TvP, 2025
    Verkennende studie naar de effecten van deze consultatie. Conclusie: gezondheidswinst, kostenbesparing en kortere wachtlijsten. Daarom bepleiten de auteurs het opzetten van een landelijk consultatienetwerk, om de logistiek, methodiek en de toegankelijkheid van consultatie verbeteren.
  • Drie keer winst met hoogspecialistische consulatie | Interview, 2025
    Aartjan Beekman (hoogleraar psychiatrie en psychiater verbonden aan Amsterdam UMC en GGZ inGeest), en lid van het topreferent netwerk Hardnekkige Depressie: “Als je kosten en baten vergelijkt, is consultatie echt een ‘no-brainer’.” Aartjan gaat ook in op de drempels die er zijn om meer consultatie toe te passen en wat vraagt het om die op te heffen.   
  • 'Ruim baan voor consultatie in de ggz' | OPROEP, 2025
    LENA (Landelijk Expertise Netwerk Autisme – v/h Topreferent netwerk Autisme). Pleidooi voor bekostiging van consultatie. De vraag naar ggz-behandeling is groter dan het aanbod, zeker in geval van autisme. Laagdrempelige verspreiding van beschikbare hoogspecialistische kennis in de ggz via consultatie bespaart mensen in de doelgroep veel leed, bevordert hun herstel, het meedoen in de maatschappij en verlaagt de maatschappelijke kosten. Met feiten, cijfers en voorbeelden wordt deze oproep onderbouwd. 
  • Handreiking voor hoogspecialistische consultatie bij depressie, 2025
    Handreiking en aanbevelingen vanuit de samenwerkingspilot topreferente netwerken van TOPGGz-afdelingen en UMC’s, met o.a. rol van consultatie in het ggz-netwerkmodel, handvatten voor kwaliteit en organisatie van consultatie, specifieke expertise per  topreferente depressie afdeling. 
  • Hoogspecialistische consultatie in de sggz; de waarde voor patiënt en specialist | Artikel TvP, 2021
    De consultatiefunctie van de hoogspecialistische ggz wordt nog beperkt ingezet in de ggz. Dit artikel gaat in op de mogelijkheden en de waarde van hoogspecialistische consultatie ter ondersteuning van sggz-trajecten, aan de hand van vignetten uit de consultatiepraktijk van vier TOPGGz-afdelingen. Conclusie: intensiever gebruik van consultatiemogelijkheden door behandelaars uit de sggz de kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit van de zorg kan helpen verbeteren.
  • ‘Nieuw perspectief? Consultatie en advies!’ | TOPGGz-congres, 2023
    Presentaties en ander materiaal van lezingen en workshops over consultatie, inclusief lessen en inspiratie uit de praktijk rond diverse patiëntengroepen, de betekenis uit ervaringsperspectief, leidraad voor professionals en de organisatie van consultatie. 
  • Consultatie, advies en second opinion in de TOPGGz-criteria
    Criterium 3 beschrijft wat bij deze landelijke functie van een TOPGGz-afdeling verwacht wordt. 

 

Back to top